Pressmeddelande - Aqua Dental förvärvar tandvårdskedjan MyDentist

Familjeägda Aqua Dental meddelar idag att företaget fortsätter sin expansion genom förvärvet av tandvårdskedjan MyDentist. Därmed etablerar sig Aqua Dental i åtta nya städer och fortsätter sin mission att korta tandvårdsköerna i Sverige. I och med affären välkomnar bolaget tolv nya klinker, över 200 medarbetare och 150 000 patienter. Varumärket MyDentist kommer avvecklas, medan vårdansvaret och hela verksamheten förflyttas till Aqua Dental. Klinikerna inväntar nu beslut om anslutning till det statliga tandvårdsstödet under sin nya ägare.

"Vi har ett ansvar att främja utvecklingen i den svenska tandvården, gentemot patienter och medarbetare. Vår ambition är att tillhandahålla tandvård i världsklass. Vi har en bra dialog med Försäkringskassan som av goda skäl varit väldigt noggranna och ställt många relevanta frågor om vår plan framåt. I den processen har vi presenterat ett robust besluts- och kvalitetsunderlag. Svensk tandvård behöver mer personal, resurser och fler specialister, något vi ser fram emot att tillföra för att minska köerna", säger Niklas Virta, vd för Aqua Dental.

Med sina 37 kliniker och nästan 800 medarbetare är Aqua Dental nu en av de större privatägda tandvårdskedjorna i Sverige. Företaget, som grundades 2010, har etablerat tandvård över hela Sverige och är erkänt för sitt patientfokuserade arbete. De nytillkomna klinikerna kommer få utökat stöd och resurser genom Aqua Dentals kvalitetsråd. Tillsammans med medarbetarna kommer kvalitetsrådet fortsatt säkerställa att den nyförvärvade verksamheten erbjuder patienterna högkvalitativ tandvård och följer gällande regler och rutiner.

"Jämlik och tillgänglig tandvård för patienter över hela Sverige är en viktig samhällsfråga. Det är därför av största vikt att våra tolv nya kliniker fortsätter att utvecklas positivt. Vår resa har bara börjat och vårt mål är att tillhandahålla Sveriges bästa och tryggaste tandvård. Detta uppnår vi bland annat genom att arbeta forskningsnära, främja kompetensutveckling, odla en stark organisationskultur och alltid sätta patienten i första rummet. Vi är övertygade om att vi är med och bidrar till att bygga en starkare tandvård i Sverige”, avslutar Niklas Virta.

Kontaktuppgifter MyDentist:

Anders Ekhammar, 070-746 25 79 eller via anders.ekhammar@mydentist.se

Kontaktuppgifter Aqua Dental:

Samir Chahimi, 070-773 71 26 eller via samir.chahimi@aquadental.se

Pressmeddelande - Försäkringskassans beslut om avanslutning får inte verkställasPressmeddelande -

Förvaltningsrätten har idag meddelat att Försäkringskassans avanslutning av tandvårdsbolaget MyDentist inte får verkställas. Det innebär att företaget nu kan fortsätta erbjuda tandvård på 12 orter i Sverige.

MyDentist överklagade den 14 december Försäkringskassans beslut till Förvaltningsrätten och yrkade på inhibition. Idag har Förvaltningsrätten beslutat att Försäkringskassans avanslutning inte ska gälla i avvaktan på att domstolen avgör målet slutligt.

– Det här är ett fantastiskt besked för alla våra kunder och medarbetare. Nu kan vi fortsätta erbjuda tandvård av hög kvalitet. Samtidigt kommer vi även fortsätta att ytterligare förbättra vår verksamhet, säger Almir Karahodza, VD på MyDentist.

Skälet till att MyDentist överklagade var att Försäkringskassans beslut inte var i proportion till de felaktigheter som myndigheten ansåg att bolaget gjort. Den tog inte heller hänsyn till redan vidtagna åtgärder. Det innebar att myndighetens beslut var för långtgåendevilket dagens beslut från Förvaltningsrätten också indikerar.

För ytterligare information, kontakta:
Anders Ekhammar, pressansvarig MyDentist, mobil: 070 746 25 79, e-post: anders.ekhammar@mydentist.se

MyDentist är ett av Sveriges största tandvårdsföretag som har 12 orter i Sverige från Malmö i söder till Falun i norr med en omsättning på över 200 miljoner. Sammanlagt över 200 personer arbetar på företaget, varav fler än 90 tandläkare och tandhygienister med att tillhandahålla högkvalitativ tandvård till allmänheten. Företaget har sedan starten 2016 hjälpt över 160 000 patienter till en bättre munhälsa.

Pressmeddelande - MyDentist överklagar till Förvaltningsrätten

Tandvårdsbolaget MyDentist överklagar Försäkringskassans beslut till Förvaltningsrätten och begär inhibition av beslutet om avanslutning.

Idag överklagar MyDentist Försäkringskassans beslut till Förvaltningsrätten och yrkar på inhibition. Beslut om inhibition kan fattas om det finns möjlighet att myndighetens beslut ändras av en domstol eller om beslutet är verksamhetsförstörande.

Tidigare har Försäkringskassan hävdat att myndigheten inte kan ta ansvar för tillgången till tandvård och inte heller ta hänsyn till att företaget redan genomfört åtgärder. Enligt MyDentist är detta orimligt och att myndighetens beslut därmed är för långtgående.

MyDentist är ett av Sveriges största tandvårdsföretag och bedriver verksamhet på 12 kliniker i Sverige. Tandvården omfattar allt från regelbundna kontroller till omfattande och komplexa odontologiska ingrepp. På flera av de orter företaget har verksamhet, däribland Borlänge, Falun och Kalmar, finns ett stort underskott på tandläkare och tandhygienister. Bristen är så stor att det inte ens går att ställa sig i kö till en tandläkarmottagning på vissa orter.

För ytterligare information, kontakta:

Anders Ekhammar, pressansvarig MyDentist, mobil: 070 746 25 79,

e-post: anders.ekhammar@mydentist.se

MyDentist är ett av Sveriges största tandvårdsföretag som har 12 kliniker i Sverige från Malmö i söder till Falun i norr med en omsättning på över 200 miljoner. Sammanlagt över 200 personer arbetar på företaget, varav fler än 90 tandläkare och tandhygienister med att tillhandahålla högkvalitativ tandvård till allmänheten. Företaget har sedan starten 2016 hjälpt över 160 000 patienter till en bättre munhälsa.

MyDentist sprider glädje i Norrköping – hjälper människor i utsatthet

Tillsammans med Hela människan Ria i Norrköping har nu MyDentist påbörjat behandlingarna av ett antal utvalda personer som lever i utsatthet. Under företagets initiativ Tandmissionen vill man bidra med det man gör bäst, till de som behöver det som mest.

Hela Människan Ria arbetar stärkande för och tillsammans med människor som lever i en utsatt livssituation och verkar för att minska utanförskapet och ge människor möjlighet till förändring.
– MyDentist initiativ är helt fantastiskt. För de personer som nu får chansen till tandvård kommer det att förändra deras liv på ett mycket positivt sätt, säger Sosso Massi Nylander, enhetschef på Hela människan Ria i Norrköping.

För MyDentist handlar det mycket om att visa andra företag att man kan göra mycket med den verksamhet och de medarbetare man har. Tack vare ett initiativ likt det här kan man bygga en stolthet i organisationen, samtidigt som man gör något mycket viktigt för andra människor.

Initiativet började i Västerås där ett flertal personer som lever i utsatthet fick tandvård. Nu var det Norrköpings tur att få sprida nya vackra leenden i staden. Ambitionen är att alla MyDentist-kliniker i landet ska kunna bidra med detta och redan nu letar man efter att hitta rätt samarbetspartner för nästa stad.

– Det känns så bra att kunna hjälpa dessa människor till en frisk munhälsa. Det finns så mycket som är jobbigt för dessa människor och då ska inte tänderna behöva vara något ytterligare att bekymra sig över, eller rent av lida fysiskt av. Vi har haft fantastiskt fina möten här när vi började behandlingarna, en vårdplan är gjord och vi ser fram emot att få träffa dem igen för att fortsätta våra behandlingar, säger Karin Qvist, platschef på MyDentist i Norrköping.

 

Pressmeddelande - MyDentist överklagar

Försäkringskassans beslut får orimliga konsekvenser för svensk tandvård

30 november, 2023

MyDentist har idag lämnat in överklagan mot Försäkringskassans beslut om avanslutning till myndighetens omprövningsenhet och yrkar på inhibition. Skälet till överklagan är att de områden som myndigheten angett redan är åtgärdade av bolaget. Det gäller både felaktig användning av personuppgifter och återkrav av utbetalt tandvårdsstöd. Försäkringskassan hävdar att myndigheten inte kan ta ansvar för tillgången på tandvård i Sverige och inte heller ta hänsyn till genomförda åtgärder. Företaget anser att det är en orimlig slutsats och att myndighetens beslut är för långtgående.

MyDentist är ett av Sveriges största tandvårdsföretag och bedriver verksamhet på 12 kliniker i Sverige. Tandvården omfattar allt från regelbundna kontroller till omfattande och komplexa odontologiska ingrepp. På flera av de orter företaget har verksamhet, däribland Borlänge, Falun och Kalmar, finns ett stort underskott på tandläkare och tandhygienister. Bristen är så stor att det inte ens går att ställa sig i kö till en tandläkarmottagning.

Försäkringskassans beslut står inte i proportion till de brister som funnits i MyDentist verksamhet, men som nu är åtgärdade. Försäkringskassan har fått information om åtgärder som bolaget genomfört under 2023, vilka bland andra är:

  1. Avslutat samarbetet med telemarketingbolaget på grund av avtalsbrott genom felaktig användning av systemet för statligt tandvårdsstöd.
  2. Intern utredning för att säkerställa att något liknande inte ska upprepas. Incidenten hanterade i enlighet med de processer som finns och händelse anmäldes till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) i somras och som valt att avsluta ärendet tills vidare utan åtgärd.
  3. Förstärkt organisationen genom rekrytering av en odontologisk kvalitetschef. Det omfattar även arbetet med hur uppgifter från Försäkringskassans elektroniska system för statligt tandvårdsstöd hämtas in.
  4. Tillsammans med leverantören av journalsystem har MyDentist implementerat en ny teknisk lösning för att manuellt stänga av funktionen för automatiska förfrågningar till Försäkringskassans system för statligt tandvårdsstöd. Denna funktion finns nu tillgänglig för samtliga vårdgivare som använder samma journalsystem som MyDentist.
  5. Avslutat samarbetet med tre tandläkare, som orsakat en betydande del av återkraven.

Återbetalningar för tidigare utbetald ersättning är ett område där bolaget kontinuerligt gör förbättringar. Även om MyDentist har en lägre volym av återbetalningsärenden än genomsnittet av alla de hundratals vårdgivare som blir kontrollerade varje år behövs fler insatser då man stävar efter att nå noll återbetalningar. De drygt 3,7 miljoner kronor som Försäkringskassan omnämner i sitt beslutsunderlag avser återbetalningar under perioden 2019 – 2023. Detta belopp har företaget redan återbetalt.

För ytterligare information, kontakta:

Anders Ekhammar, pressansvarig MyDentist, mobil: 070 746 25 79,

e-post: anders.ekhammar@mydentist.se

Möt Tomten med ett bländande leende - Tandblekningskampanj

Möt tomten med ett bländande leende - Tandblekningskampanj

Just nu har vi en superdeal på en mild och effektiv tandblekning som är skonsam mot emaljen och ger en långvarig vit nyans. Läs mer

Information till våra patienter

Efter Försäkringskassans önskemål om avanslutning och efter hur media på ett beklagligt vis har tolkat vår situation så förstår vi att ni kan känna oro. Vi vill försäkra er om att vår verksamhet kommer att fortsätta precis som vanligt. Det kommer inte att vara någon förändring varken i vården eller kostnaderna för er. Era bokade tider, kommande kallelser och pågående behandlingar kommer att genomföras på precis samma sätt som ni är vana vid.

Er trygghet och munhälsa är vår högsta prioritet.

Pressmeddelande - Försäkringskassan vill avansluta MyDentist från systemet för statligt tandvårdsstöd

Försäkringskassan anser att MyDentist har åsidosatt sina skyldigheter inom statligt tandvårdsstöd. Därför vill Försäkringskassan avansluta bolaget från systemet för statligt tandvårdsstöd i slutet av december. Ett beslut som MyDentist ifrågasätter. Bolaget kommer att överklaga beslutet till i första hand Försäkringskassans omprövningsenhet och i andra hand till domstol. För att säkerställa att någon avanslutning inte sker innan ärendet slutligt har avgjorts kommer MyDentist även att begära att Försäkringskassans beslut tills vidare inte ska gälla (inhibition).

Försäkringskassan grundar sitt beslut om avanslutning på två orsaker: antalet förfrågningar som MyDentist har gjort mot systemet för statligt tandvårdsstöd samt volymen av återbetalningar av tidigare utbetald ersättning som MyDentist erhållit i sin verksamhet.

– Vi ser att vi har haft brister inom de områden som Försäkringskassan grundar sin avanslutning på, men ser inte att dessa proportionellt är i närheten av Försäkringskassans påföljd. I dialog med Försäkringskassan har vi visat att vi vidtagit kraftfulla åtgärder och vi har dessutom tydliga, objektiva förklaringar till de brister som funnits. Baserat på den fakta vi presenterat vad avser Försäkringskassans påpekanden samt de åtgärder vi genomfört är detta ett mycket överraskande beslut. Vidare anser vi att beslutet inte står i proportion till de påpekanden som Försäkringskassan gjort. Vi kommer att överklaga beslutet och är övertygade om att en objektiv bedömning av fakta kommer landa i samma slutsats, säger Almir Karahodza VD på MyDentist.

De två orsakerna som Försäkringskassan grundar sitt beslut utifrån anser MyDentist att man kraftfullt har agerat på och har förklaringar till.

Avseende synpunkten på antalet förfrågningar till Försäkringskassans system för statligt tandvårdsstöd anser MyDentist att det finns två tydliga förklaringar som pekar mot att systemet inte använts på felaktigt sätt. I samband med att MyDentist bytte mellan två etablerade journalsystemsleverantörer skedde automatiska förfrågningar när patientregistret överfördes från det gamla journalsystemet till det nya. I samband med att Försäkringskassan påpekande antalet förfrågningar i systemet utvecklade MyDentist tillsammans med journalsystemsleverantören en teknisk lösning för att manuellt kunna stänga av funktionen. Denna funktion implementerades av MyDentist och finns nu tillgänglig för samtliga journalsystemleverantörens vårdgivarkunder.

Försäkringskassans andra påpekande avseende MyDentist användande av systemet för statligt tandvårdsstöd är kopplat till fyra anställda hos en av MyDentist underleverantörer. Felaktigt gjorde dessa fyra personer förfrågningar i systemet som tydligt utgjorde ett avtalsbrott i förhållande till avtalet med MyDentist. När MyDentist, genom Försäkringskassan, fick kännedom om incidenten avslutade MyDentist omgående samarbetet med underleverantören. MyDentist har tagit dessa felaktiga förfrågningar på största allvar och genomfört en intern utredning samt i övrigt vidtagit kraftiga operativa åtgärder. Detta för att säkerställa att något liknande inte ska kunna upprepas. Den interna utredningen har visat att inga patientuppgifter har sparats eller röjts för någon utomstående vid de felaktiga förfrågningarna i systemet för statligt tandvårdsstöd och avser inte MyDentist patienter.
MyDentist hanterade incidenten i enlighet med de processer som finns vid en personuppgiftsincident och anmälde händelsen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som ansvarar för att skydda svenska medborgares personuppgifter. IMY har utrett händelsen och lagt ned ärendet i augusti i år utan åtgärd.

Det andra området Försäkringskassan haft synpunkter på avser volymen av återbetalningar för tidigare utbetald ersättning genom Försäkringskassans efterhandskontroller. Frågan om återbetalningar för tidigare utbetald ersättning är viktig för MyDentist och ett område som bolaget kontinuerligt arbetar med att förbättra, då man aldrig kan vara nöjda förrän den siffran är på noll.

I samband med Försäkringskassans påpekande tog MyDentist in och analyserade statistik från Avdelningen för Ledningsstöd och Analys vid Försäkringskassan. Sammanställningen visar att MyDentist volym för återtag är lägre än genomsnittet för tandvårdsbranschen, samt att 86% av alla kontrollerade vårdgivare under 2022 fick återbetala hela eller delar av sin tidigare utbetalda ersättning från Försäkringskassan. Samma genomlysning visar att 62% av samtliga kontrollerade ärenden 2022 resulterade i någon typ av återkrav från Försäkringskassan. Motsvarande siffra för MyDentist är enligt Försäkringskassans beslut 56%, dvs. lägre än genomsnittet för de vårdgivare inom tandvårdsbranschen som fått en efterhandskontroll.

– MyDentist som vårdgivare har högt ställda krav och mål avseende att minimera återbetalningar. Varje återbetalning är en för mycket och vi arbetar kontinuerligt för att förbättra våra rutiner och processer för att snabbt närma oss målet att helt eliminera dem i vår verksamhet. Att vi är bättre än det kontrollerade genomsnittet i tandvårdsbranschen är inte bra nog, men det är där vi är nu och vår ambition är tydlig. I vår mening saknar Försäkringskassan både tillräckliga skäl och det står inte i proportion att avansluta MyDentist från det statliga systemet för tandvårdsstöd baserat på volymen av återtag i verksamheten, säger Almir Karahodza.

MyDentist behandlar idag tusentals patienter varje månad för en bättre munhälsa. Konsekvenserna av att avansluta MyDentist från systemet för statligt tandvårdsstöd skulle slå direkt mot tillgången till kvalitativ tandvård i Sverige. Redan idag är det långa vårdköer till tandvård och i många städer är det svårt att ens få akuttider. Att avansluta en av de största aktörerna i Sverige skulle få stora konsekvenser där patienterna dessvärre är de största förlorarna.

– Vi tar Försäkringskassans påpekanden på allra största allvar och uppmuntrar till att vi och andra aktörer i branschen granskas. Vi tycker dock att Försäkringskassans beslut är oerhört olyckligt då den problematik som anförs som grund till beslutet inte är bolagsspecifik för MyDentist, utan där MyDentist tvärtom visar sig vara bättre än branschens genomsnitt och proaktivt arbetat för att förbättra processer och rutiner på ett sätt som ska gagna hela branschen. Det känns också olyckligt att de kraftfulla åtgärder vi genomfört internt inte har noterats av Försäkringskassan, trots att vi löpande har efterfrågat en dialog med dem. Vi kommer att överklaga beslutet i domstol och välkomnar en oberoende och faktabaserad granskning. Med den är vi övertygade om att MyDentist kommer fortsätta vara anslutna till det statliga systemet för tandvårdsstöd, avslutar Almir Karahodza.

MyDentist är ett av Sveriges största tandvårdsföretag som bedriver verksamhet på 12 kliniker i Sverige från Malmö i söder till Falun i norr med en omsättning på över 200 miljoner. Hos MyDentist arbetar sammanlagt över 200 personer vara av mer än 90 tandläkare och tandhygienister med att tillhandahålla högkvalitativ tandvård till allmänheten.

Tandvården på de 12 klinikerna omfattar allt från regelbundna kontroller och blekning till specialisttandvård. MyDentist har sedan starten 2016 hjälpt över 160 000 patienter till en bättre munhälsa. Bolaget befinner sig i en tillväxtfas och verksamhetens omfattning väntas öka ytterligare de kommande åren framför allt tack vare den stora efterfrågan på företagets tjänster från allmänheten på de orter man valt att etablera sig. På flera av de orter där MyDentist idag bedriver verksamhet, däribland Borlänge, Falun och Kalmar, var underskottet av tandläkare och tandhygienister så stort att det knappt gick att ställa sig i kö till en tandläkarmottagning innan MyDentist etablerade verksamheter där. Om Försäkringskassans beslut om avanslutning blir verklighet blir konsekvenserna extra allvarliga för patienter som står under behandlingar på dessa orter.

Presskontakt:

Anders Ekhammar, pressansvarig MyDentist, telefon: +46 (0)707-46 25 79

Med anledning av artikeln publicerad av Sydsvenskan 231024

Förtydligande: Under den tid som MyDentist använde sig av telemarketingbolaget (TM) för att erbjuda nya kunder tandvårdsundersökningar gav MyDentist aldrig personal på det anlitade bolaget uppgifter från Försäkringskassan. Det var fyra personer på TM-bolaget som på eget initiativ tog del av information de inte hade rätt till.

 

Bakgrund: När MyDentist bytte leverantör av journalsystem, erbjöd journalleverantören hösten 2022 en funktion där personal direkt i systemet kunde boka tider – en boknings-vy i journalsystemet. Denna modul användes sedan tidigare av flera av journalleverantörens kunder för just bokningar av nya kunder. MyDentist gav TM-bolaget tillgång till denna bokningsmodul. I boknings-vyn kommer man inte åt någon information rörande kunden. Man kan skriva in kundens uppgifter så som personnummer, adress och telefonnummer – information som TM-bolaget redan hade utifrån köpta listor. I samband med att personnumret skrivs in i modulen gör journalsystemet dock en automatisk slagning mot Försäkringskassan. Denna funktion går inte att frångå. Vid en slagning mot Försäkringskassan så får vårdgivare uppgifter om bland annat personens senaste behandlingsdatum, om personen har använt det allmänna tandvårdsbidraget samt personens totala ersättningsgrundande belopp under sin pågående ersättningsperiod.

 

Hur TM-bolaget skulle hantera bokningssystemet var mycket tydligt avtalat. Ett avtal som fyra personer på TM-bolaget brutit mot genom att på eget initiativ göra slagningar i Försäkringskassans system.

 

Åtgärd: I våras 2023 avslutades samarbetet omgående med TM-bolaget när MyDentist uppmärksammade att fyra personer på TM-bolaget brutit mot det avtal som MyDentist och TM-bolaget hade. Utifrån det regelverk som finns vid den här typen av ärenden, gällande personuppgifter, anmälde under sommaren MyDentist incidenten till IMY (Integritetsskyddsmyndigheten) myndighet som arbetar för att skydda våra personuppgifter och utreder när ett brott har begåtts. IMY meddelar i augusti 2023 att de lägger ner ärendet.

 

Vi beklagar djupt att det TM-bolaget som vi anlitade använt uppgifter från Försäkringskassan på felaktigt sätt och vi har efter händelsen vidtagit flera åtgärder för att något liknande inte ska kunna hända igen, varken för oss eller för andra aktörer i branschen.

Vi vet också att de uppgifter som TM-bolaget tagit fram användes direkt vid slagningen. Uppgifterna har inte har sparats någonstans och kan därmed inte spridas vidare.

 

Personuppgiftsincident

MyDentist lämnar nedanstående information på grund av en händelse som kan innebära obehörig åtkomst till personuppgifter.


Detta har hänt

Försäkringskassans IT-system för tandvårdsstöd får användas av anslutna vårdgivare. Uppgifterna i systemet får användas för att beräkna kostnaden för vård. MyDentist är anslutet till detta IT-system. Efter ett IT-systembyte har det uppdagats att en samarbetspartner till MyDentist har gjort otillåtna slagningar mot Försäkringskassans IT-system i samband med erbjudanden om undersökningar och inbokning av nya besök via telefon.


Konsekvenser för drabbade personer

Genom Försäkringskassans IT-system kan anslutna vårdgivare ta del av uppgifter om bland annat en persons senaste behandlingsdatum, om personen har använt det allmänna tandvårdsbidraget samt personens totala ersättningsgrundande belopp under sin pågående ersättningsperiod. Ett fåtal personer hos Mydentist samarbetspartner har haft tillgång till uppgifter i detta system i samband med att erbjudanden har lämnats och nya besök har bokats in via telefon.

Vi kan inte med säkerhet säga om just du har drabbats. Har du under året blivit uppringd av en aktör med frågor och erbjudanden kopplat till din tandvård kan du vara berörd.

Hantering av incidenten och vidtagna åtgärder:

MyDentist har tillsett att uppgifterna inte längre kan användas på ett obehörigt sätt. MyDentist arbetar för att liknande eller andra personuppgiftsincidenter inte ska kunna ske. MyDentist har ingen anledning att anta att uppgifterna har sparats eller använts på annat obehörigt sätt än i samband med det aktuella telefonsamtalet.

MyDentist hanterar detta som en personuppgiftsincident och har anmält händelsen till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY.

Kontaktuppgifter
Har du frågor om det som har hänt får du gärna höra av dig till oss på info@mydentist.se alternativt till vårt Dataskyddsombud Linda Adehög på linda.adehog@mydentist.se